Vsebine v kategoriji
Beseda turnirja: ANN-MARGRET
... Olsson (znana kot Ann-Margret) je priznana švedsko-ameriška filmska igralka in pevka (r. 1941). Je prejemnica številnih filmskih in glasbenih nagrad, dvakrat pa je bila nominirana tudi za oskarja.
... Olsson (znana kot Ann-Margret) je priznana švedsko-ameriška filmska igralka in pevka (r. 1941). Je prejemnica številnih filmskih in glasbenih nagrad, dvakrat pa je bila nominirana tudi za oskarja.
Čestitke zmagovalcu novembrskega turnirja, Petru!
O igri
Razlike med križemkražmom in scrabblom
Mnogi enačijo igri križemkražem in scrabble, a je podobnost le navidezna. Križemkražem se namreč mnogo bolj kot po angloameriškem scrabblu zgleduje po hrvaški kvizovki, ki so jo že v času naše bivše skupne domovine igrali turnirsko. Zares torej. Dejstvo, da v križemkražmu igramo z desetimi črkami in da se te ne smejo skrivati daje igri kombinatorno globino in taktično dimenzijo, ki je scrabble ne premore. Pravila križemkražma slonijo na slovenskih ugankarskih pravilih, česar si tudi poslovenjeni licenčni scrabble ni mogel privoščiti. Že omenjene razlike govorijo v prid domači igri. Poglejmo podrobnejšo primerjavo.
Igralna plošča
Pri križemkražmu je velika 17x17 kvadratov, scrabble ima dimenzije 15x15.
Nagradna polja
Križemkražem ima štiri vrste nagradnih polj (podvojitev, potrojitev in početveritev vrednosti črke in podvojitev vrednosti cele besede), scrabble ima prav tako štiri vrste nagradnih polj (podvojitev in potrojitev vrednosti črke ter podvojitev in potrojitev vrednosti besede). Pri scrabblu je nagradnih polj skupaj 61, pri križemkražmu jih je 44. Pri križemkražmu je srednje polje zgolj "začetno" polje, pri scrabblu pa je tudi nagradno.
Vrednost in pogostnost črk
V Križemkražmu je vrednost črk od ene (črka A), do štirih točk (črke B, C, Č, F, G, H, Š, U, Z, Ž in tuje črke). Pogostnost črk v križemkražmu temelji na pogostnosti črk v slovenskem ugankarstvu. V kompletu je tudi deset igralnih ploščic, domenkov (ali džolijev), in ti nadomeščajo katerokoli črko, domačo ali tujo. Temu primerna je tudi vrednost domenka, šteje namreč toliko točk kot črka, ki jo nadomešča. V igralnem kompletu je skupaj 222 črk in deset domenkov. Pri scrabblu je igralnih ploščic sto, od tega sta dve prazni, nadomeščata pa katerokoli črko v vrednosti dveh točk. Razpon vrednosti posameznih črk: od ene točke (črke A, E, I, J, N, O, R, S, T) do deset točk (črki F in Ž). Pri številu posameznih črk je upoštevana njihova pogostnost v jeziku.
Število igralcev
Pri križemkražmu sta dva (poznamo tudi podvariante), pri scrabblu lahko igrajo tudi do štirje igralci. Pri križemkražmu igralca sedita vzporedno, pri scrabblu nasproti, kot pri šahu.
Število črk in dolžina besed
Igralca pri križemkražmu igrata vsak z desetimi črkami, pri scrabblu s sedmimi. Razlika je tudi v tem, da pri križemkražmu igralec vidi soigralčeve črke (pravzaprav jih je prepovedano zakrivati), medtem ko jih pri scrabblu ne. Pri Scrabblu je najkrajša dovoljena dolžina besede dve črki, pri križemkražmu mora imeti vsaj štiri.
Omejitvena polja
Scrabble omejitvenih polj ne pozna, v njem je omejitveno polje le rob igralne plošče. Kaj to pomeni? Če je na plošči ODA, se lahko beseda nadgradi v VODA, VODAR, VODARNA in še kaj. Pri križemkražmu so besede omejene s črnimi ploščicami in tvorjenje besed na tak način ni mogoče.
Dovoljene besede
Pri križemkražmu so dovoljene vse tiste, ki jih priznavajo slovenska ugankarska pravila (samostalniki - vsa občna in lastna imena, tako domača kot tuja, ter logične in v virih dokazljive besedne zveze). Tekmovalni pravilnik podrobneje določa nekatere izjeme (uporaba množine). Pri scrabblu so dovoljene samo besede, ki se pišejo z malo začetnico.
Postavljanje besed
Pri križemkražmu igralcu ni potrebno paziti, da imajo črkovni sklopi (lahko tudi besede), ki nastajajo posledično zaradi vzporednega zapisovanja dveh ali več besed, pomen. Logično, zanje igralec tudi ne dobi dodatnih črk. Pri scrabblu je drugače, saj morajo imeti pomen (tudi dvočrkovne), hkrati pa igralcu prinašajo dodatne točke.
V obeh igrah mora nova beseda križati katerokoli besedo na plošči vsaj v eni črki. Enaka je tudi smer vpisovanja besed: vodoravno, od leve proti desni in navpično, od zgoraj navzdol. Obe igri poznata tudi zamenjavo črk, od ene do celotnega nabora. Križemkražem pozna tudi opustitev poteze, ki pa je bolj taktičnega pomena.
Točkovno vrednotenje posameznih besed
Najprej seštejemo vrednosti črk na posameznih poljih, pri čemer seveda upoštevamo njihovo morebitno nagradno bistvo. Vrednost celotne besede še podvojimo ali potrojimo, če smo izkoristili nagradno polje za podvojitev ali potrojitev besede. Pri obeh igrah so nagradna polja nagradna samo pri prvem polaganju, pri drugem ne več. Obe igri poznata točkovne pribitke za dolge besede. Križemkražem ima štiri dodatne nagrade (20 točk za besedo z desetimi črkami, 30 točk za desetčrkovno besedo v otvoritveni potezi, 40 točk za enajst ali veččrkovno besedo z ostankom ene ali več črk, ter 50 točk za enajst ali veččrkovno besedo brez ostanka. Pri scrabblu je tak pribitek 50 točk za besedo s sedmimi ali več črkami. V obeh igrah pribitek prištejemo na koncu obračuna posamezne besede.
Izbiranje novih črk
Pri obeh igrah velja, da igralec vzame iz vrečke toliko novih črk, kolikor jih je porabil v odigrani potezi.
Domenek
Pri križemkražmu lahko zamenja pomen med igro, toda le v primeru, če dobi stara, na ta način spremenjena beseda, nov pomen. Na primer: v besedi MARI je domenek uporabljen za črko I. Nasprotni igralec lahko v tem primeru domenek spreminja tako, da prvotna beseda postane MARE, MARA ali MARO, seveda pa mora preko domenka tudi postaviti svojo besedo. Pri scrabblu enkrat določene črke prazni ploščici ni možno spreminjati.
Domenek lahko igralec vzame z igralne plošče, če ga v prvi naslednji potezi zamenja z enako črko, pri tem pa besedo odigra preko njega. Zamenjanega domenka ni dovoljeno uporabiti takoj v isti odigrani potezi. Domenek v odbitku odnese deset točk, prazna ploščica v scrabblu pa dve.
Dolžina partije
Pri križemkražmu traja deset potez, pri scrabblu se igra do porabe vseh črk, oziroma, dokler je možno tvoriti besede.
Osnovnošolska varianta
Križemkražem pozna tudi osnovnošolsko varianto, v kateri se igra brez nagradnih polj in le na šest potez.
Štefan Markovič
Igralna plošča
Pri križemkražmu je velika 17x17 kvadratov, scrabble ima dimenzije 15x15.
Nagradna polja
Križemkražem ima štiri vrste nagradnih polj (podvojitev, potrojitev in početveritev vrednosti črke in podvojitev vrednosti cele besede), scrabble ima prav tako štiri vrste nagradnih polj (podvojitev in potrojitev vrednosti črke ter podvojitev in potrojitev vrednosti besede). Pri scrabblu je nagradnih polj skupaj 61, pri križemkražmu jih je 44. Pri križemkražmu je srednje polje zgolj "začetno" polje, pri scrabblu pa je tudi nagradno.
Vrednost in pogostnost črk
V Križemkražmu je vrednost črk od ene (črka A), do štirih točk (črke B, C, Č, F, G, H, Š, U, Z, Ž in tuje črke). Pogostnost črk v križemkražmu temelji na pogostnosti črk v slovenskem ugankarstvu. V kompletu je tudi deset igralnih ploščic, domenkov (ali džolijev), in ti nadomeščajo katerokoli črko, domačo ali tujo. Temu primerna je tudi vrednost domenka, šteje namreč toliko točk kot črka, ki jo nadomešča. V igralnem kompletu je skupaj 222 črk in deset domenkov. Pri scrabblu je igralnih ploščic sto, od tega sta dve prazni, nadomeščata pa katerokoli črko v vrednosti dveh točk. Razpon vrednosti posameznih črk: od ene točke (črke A, E, I, J, N, O, R, S, T) do deset točk (črki F in Ž). Pri številu posameznih črk je upoštevana njihova pogostnost v jeziku.
Število igralcev
Pri križemkražmu sta dva (poznamo tudi podvariante), pri scrabblu lahko igrajo tudi do štirje igralci. Pri križemkražmu igralca sedita vzporedno, pri scrabblu nasproti, kot pri šahu.
Število črk in dolžina besed
Igralca pri križemkražmu igrata vsak z desetimi črkami, pri scrabblu s sedmimi. Razlika je tudi v tem, da pri križemkražmu igralec vidi soigralčeve črke (pravzaprav jih je prepovedano zakrivati), medtem ko jih pri scrabblu ne. Pri Scrabblu je najkrajša dovoljena dolžina besede dve črki, pri križemkražmu mora imeti vsaj štiri.
Omejitvena polja
Scrabble omejitvenih polj ne pozna, v njem je omejitveno polje le rob igralne plošče. Kaj to pomeni? Če je na plošči ODA, se lahko beseda nadgradi v VODA, VODAR, VODARNA in še kaj. Pri križemkražmu so besede omejene s črnimi ploščicami in tvorjenje besed na tak način ni mogoče.
Dovoljene besede
Pri križemkražmu so dovoljene vse tiste, ki jih priznavajo slovenska ugankarska pravila (samostalniki - vsa občna in lastna imena, tako domača kot tuja, ter logične in v virih dokazljive besedne zveze). Tekmovalni pravilnik podrobneje določa nekatere izjeme (uporaba množine). Pri scrabblu so dovoljene samo besede, ki se pišejo z malo začetnico.
Postavljanje besed
Pri križemkražmu igralcu ni potrebno paziti, da imajo črkovni sklopi (lahko tudi besede), ki nastajajo posledično zaradi vzporednega zapisovanja dveh ali več besed, pomen. Logično, zanje igralec tudi ne dobi dodatnih črk. Pri scrabblu je drugače, saj morajo imeti pomen (tudi dvočrkovne), hkrati pa igralcu prinašajo dodatne točke.
V obeh igrah mora nova beseda križati katerokoli besedo na plošči vsaj v eni črki. Enaka je tudi smer vpisovanja besed: vodoravno, od leve proti desni in navpično, od zgoraj navzdol. Obe igri poznata tudi zamenjavo črk, od ene do celotnega nabora. Križemkražem pozna tudi opustitev poteze, ki pa je bolj taktičnega pomena.
Točkovno vrednotenje posameznih besed
Najprej seštejemo vrednosti črk na posameznih poljih, pri čemer seveda upoštevamo njihovo morebitno nagradno bistvo. Vrednost celotne besede še podvojimo ali potrojimo, če smo izkoristili nagradno polje za podvojitev ali potrojitev besede. Pri obeh igrah so nagradna polja nagradna samo pri prvem polaganju, pri drugem ne več. Obe igri poznata točkovne pribitke za dolge besede. Križemkražem ima štiri dodatne nagrade (20 točk za besedo z desetimi črkami, 30 točk za desetčrkovno besedo v otvoritveni potezi, 40 točk za enajst ali veččrkovno besedo z ostankom ene ali več črk, ter 50 točk za enajst ali veččrkovno besedo brez ostanka. Pri scrabblu je tak pribitek 50 točk za besedo s sedmimi ali več črkami. V obeh igrah pribitek prištejemo na koncu obračuna posamezne besede.
Izbiranje novih črk
Pri obeh igrah velja, da igralec vzame iz vrečke toliko novih črk, kolikor jih je porabil v odigrani potezi.
Domenek
Pri križemkražmu lahko zamenja pomen med igro, toda le v primeru, če dobi stara, na ta način spremenjena beseda, nov pomen. Na primer: v besedi MARI je domenek uporabljen za črko I. Nasprotni igralec lahko v tem primeru domenek spreminja tako, da prvotna beseda postane MARE, MARA ali MARO, seveda pa mora preko domenka tudi postaviti svojo besedo. Pri scrabblu enkrat določene črke prazni ploščici ni možno spreminjati.
Domenek lahko igralec vzame z igralne plošče, če ga v prvi naslednji potezi zamenja z enako črko, pri tem pa besedo odigra preko njega. Zamenjanega domenka ni dovoljeno uporabiti takoj v isti odigrani potezi. Domenek v odbitku odnese deset točk, prazna ploščica v scrabblu pa dve.
Dolžina partije
Pri križemkražmu traja deset potez, pri scrabblu se igra do porabe vseh črk, oziroma, dokler je možno tvoriti besede.
Osnovnošolska varianta
Križemkražem pozna tudi osnovnošolsko varianto, v kateri se igra brez nagradnih polj in le na šest potez.
Štefan Markovič